Piotr Gajdziński
Sztuka Przywództwa Piłsudski
Wydawnictwo Poznańskie 2013
Tych, którzy spodziewają się analizy postępowania Marszałka, które można wykorzystać w codziennym prowadzeniu biznesu, ta książka musi rozczarować. Jest to dobrze napisany zbiór banałów, z którego nie dowiemy się, jakich cech przywódczych należy użyć, a które zdecydowanie odrzucić w biznesie. Może nie taki był cel książki? Ale w takim razie jaki? Kolejny panegiryk na cześć, okraszony licznymi, często powtarzającymi się cytatami i bezrefleksyjnym porównywaniem głównego bohatera do Churchilla, de Gaulle'a czy Thatcher. Zwłaszcza ten pierwszy, gdy obedrzemy go z mitów, jest rubasznym twórcą bon motów i przywódcą, który przy pomocy sojuszniczej Ameryki wygrał wojnę i przegrał imperium.
„Sztuka przywództwa" podzielona jest na siedem rozdziałów: Przywództwo, Komendant, Autorytet, Wstrzemięźliwość, Charyzma, Wizjonerstwo i Odpowiedzialność. A tak naprawdę wystarczyłby jeden – Siła Woli, gdyż ta cecha charakteru była główną i najważniejszą cechą Piłsudskiego. Fenomenem jego przywództwa jest właśnie wola połączona z niezachwianą wiarą w siebie, szczęściem i wiernymi palatynami. Czy jego doświadczenie można wykorzystać twórczo w biznesie? Oto jest pytanie, nadal bez odpowiedzi. —tvp
Skomentuj